Bere craft in Romania? Mai e mult pana departe...

Bere craft in Romania? Mai e mult pana departe...

    Bem bere artizanala sau etichete moderne / postmoderne lipite pe beri banale?
    Am ajuns la saturatie cu brandurile si producatorii, mai e ceva loc sau suntem abia la inceput?
    Suntem suficient de multi consumatori ca sa sustinem aceasta piata? Bere craft locala sau importata?

    De unde imi cumpar?
    Cei mai multi romani isi fac cumparaturile fie la vreun Mega, fie la buticul din colt, ba chiar uneori mai ajung si pe la piata. Daca ar fi sa evaluam dupa ureche, am jura ca 80% dintre romanii din mediul urban (si spre 98% din rural) nu au habar ca exista bere craft de productie autohtona. Si nici n-ar avea cum, daca nu le e la indemana sa intre intr-un beer pub sau un magazin de bere aflat in apropiere. Pandemia o fi dus la cresterea vanzarilor din online, dar cererea vine din partea acelorasi clienti. Bautorul de bere craft este cel care, cel mai probabil, isi ia carnea de la macelar (si are lista de macelari preferati), vinul din magazin de vinuri sau dintr-un punct de retail modern care are sectiune dedicata si ofertanta. Cel mai probabil, nu bea cafea industriala. Procurarea tuturor acestor produse mananca mult timp, dar ofera satisfactii pe termen mediu sau lung.

    Bere industriala, buget industrial
    Producatorii industriali se grabesc sa arunce pe piata etichete „destepte”, cu reclame la fel. Cu buget suficient pentru TV, pentru listari in mii de magazine, taxe de raft si de „umplut raftul”, taxe de pliante (comunicare!?!), taxe conexe, taxe pentru promovare de orice fel, inclusiv premii in vacante exotice, gipane sau cash (visul oricarui platitor de rate), producatorii mari ajung la consumatorul care ar avea si timp, si chef de experimente direct in proximitatea acestuia – la buticul din colt, la mega-ul de peste drum si in alimentara de langa piata. Un mic berar artizanal se inchina la sfarsitul anului daca profitul ii ajunge de o vacanta cu familia.

    Cum alegem?
    Cei care se afla la inceputul drumului catre bere sufera de aceeasi problema de care au suferit cei care incepusera sa invete despre vin, dar fara mare elan – prea multe alegeri! Si, asa cum e greu la inceput de drum sa intelegi diferentele dintre Merlot-urile din Dealu Mare, Banat, Mehedinti, Bordeaux sau California, e greu si sa alegi una dintre zecile de IPA spre care te indruma un magazin online. Evident, in timp poti sa inveti care producator face berea pe gustul tau, ce game are, ce categorii de preturi, sa afli din „cercul interior” cand urmeaza sa apara o bere mai simpla, mai populara, si cand se lanseaza o mica bijuterie memorabila...

    Multi, dar putini...
    Avem, in Romania, un pic peste 50 de berarii artizanale, dupa ce aveam doar doua in 2007, fiecare dintre ele avand macar 8 etichete in rotatie. La care se adauga berile de sezon, loturile facute o singura data, experimental, game noi care apar si dispar... Si peste care se numara importurile, unde e si mai greu sa faci diferenta intre o eticheta obscura de bere industriala si una de bere craft. Pentru consumatorul care vrea sa faca pasul inainte de la o bere industriala (decenta) la bere artizanala, aglomeratia de etichete poate fi intimidanta. Mai mult, daca in lumea vinului au existat publicatii de specialitate, asociatii de ziaristi care au promovat informatii despre soiuri, tehnologie, terroir, lumea berii inca se confrunta cu o mare lipsa de informatii. Cateva bloguri, cateva vloguri, tara mica, putine mese...

    In SUA, de unde a (re)pornit nebunia berilor artizanale, colosii industriali au suferit pierderi enorme. In mai putin de 20 de ani, berea craft a ajuns la 25% din valoarea pietei – 29,3 din cele 116 miliarde de dolari cheltuiti de americani pe bere. Iar asta in conditiile in care in volume, berea craft ocupa doar 13%, ceea ce inseamna, practic, ca orice bere craft cumparata costa de doua ori mai mult decat o bere industriala. In Romania, suntem inca sub 1% din volum. Mai e mult pana departe...

    Ce urmeaza?
    Riscam un pariu: in perioada urmatoare, atasamentul fata de brand va juca un rol hotarator pentru producatorii locali. Cei care invata sa-si tina clientii aproape, sa-i motiveze si sa le confere un statut aparte vor supravietui si urmatorului lockdown. 50 de berarii locale sunt o picatura in ocean. In SUA sunt peste 8.000. Va fi o problema de buget destinat comunicarii, iar aici vor avea un cuvant greu de spus si importatorii, care ar putea beneficia mai usor de instrumente profesioniste de marketing, furnizate direct de catre producatori... Traim vremuri interesante, vorba vechiului blestem chinezesc.

    *grab popcorn?*

    Taguri:

    Comentarii